Brené Brown – Dag 6

Har börjat läsa en bok av Brené Brown som heter ”Mod att vara sårbar”. Hon har jobbat som sociolog och har forskat om sårbarhet 12 år.

Vi tror att vi vet att sårbarhet är samma sak som svaghet, men i själva verket är den en kraftskälla och en styrka. Jag kommer återkomma till denna boken, men jag vill gärna skriva av ett stycke som boken inleds med. Stycket är hämtat ifrån en del av ett tal som Theodore Roosevelt höll 1910 i Paris. Talet, som brukar kallas ”Mannen på arenan och styckets rubrik är ” Medborgarens roll i en republik:

Det är inte kritikern som räknas, inte mannen som kan visa på vilket sätt den starke mannen misslyckas eller vad den som urför en gärning hade kunnat göra bättre. Äran tillhör den man som faktiskt befinner sig inne på arenan; han vars ansikte vanpryds av damm och svett och blod; han som strider tappert, som misslyckas, som gång på gång kommer tillkorta eftersom varje ansträngning är förbundet med misslyckanden och brister, men som verkligen bemödar sig om att uföra uppdraget; han som känner stor iver och hängivenhet; han som tröttar ut sig i ett vällovilgt syfte; han som till slut, i bästa fall, får smaka den segersötma som det innebär att ha åstadkommit något stort och som i sämsta fall, om han misslyckas, åtminstonne gör det samtidigt som han visar prov på stort mod…..

Brené Brown skriver att just detta stycket ovan det är det som handlar om sårbarhet. Allt som hon har lärt sig och forskat i om sårbarhet stämmer överens med det stycket.

Jag har inte läst så många kapitel i boken ännu, men just detta stycket tilltalade mig mycket. Kanske för att jag känner igen mig i en hel del av det. Jag vågar slänga mig ut, hänge mig, brinna för saker stå upp för saker som jag tror på m.m. Men det finns också mycket som stoppar mig på min väg pga av rädslor som kan givetivs kan benämnas som rädslor för att visa sårbarhet. Detta kommer jag skriva mer om längre fram i bloggen.

En reaktion på ”Brené Brown – Dag 6

  1. The Man in the Arena by Theodore Roosevelt

    “It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat.”

    http://www.goodreads.com/quotes/7-it-is-not-the-critic-who-counts-not-the-man

    Gilla

Kommentera

